Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Aktualności

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Beauty, Magic and Alchemy in Renaissance Literature, Art and Thought

Opcja wydziałowa I i II stopnia w języku angielskim w roku akademickim 2013-2014
dla wszystkich kierunków filologicznych pt.

Beauty, Magic and Alchemy in Renaissance Literature, Art and Thought

Prof. Marino A. Balducci

Director of Carla Rossi Academy - International Institute of Italian Studies (CRA-INITS)
Non-Profit Cultural Organization in Tuscany, Italy
Visiting Professor  w Instytucie Filologii Romańskiej UJ w I semestrze 2013-2014

Zajęcia odbywają się przez cały październik i listopad (egzamin w grudniu) 2 razy w tygodniu (kurs 30-godzinny)
w Instytucie Filologii Romańskiej UJ:

poniedziałki, godz.18.30-20.00, sala 531 (ul. Reymonta 4, V piętro),
czwartki, godz. 16.45-18.15, sala 519 (ul. Reymonta 4, V piętro).

Dokładne informacje o opcji w systemie USOSweb.
Zapisy w sekretariacie Instytutu Filologii Romańskiej - ul. Reymonta 4, p. 526; tel. 12 663 27 08

Serdecznie zapraszamy!

Tematyka kursu:

The aesthetic dream of the Renaissance is not just the return to a pagan representation of nature in all its objective sensual beauty, but a magical reconstruction of the world. Renaissance artists believed indeed to be ‘magicians', with the specific destiny to operate a transformation of their concrete reality in a musical dream of harmonious relationships. They consider themselves as no longer Medieval servants of God, but as modern co-workers of the Almighty: intermediaries between the eternal dimension and the historical sphere. Their goal is to expose people to the effects of magic: an occult power which is wisely concealed (but always intimately active) in their masterpieces, for conveying on every individual of their society its positive mysterious effects. The philosophic relationship between magic and love, in all its sexual, intellectual and metaphysical forms, is examined in this course through a close reading of classical Greek works by Plato, Plotinus and Hermes Trismegistus, whose thought is compared with that of Italian Renaissance thinkers like Marsilio Ficino, Pico della Mirandola, Giordano Bruno, etc. The relationship between alchemy and art is studied by confronting the model of the French Gothic cathedral with the proportional classical church by Brunelleschi and his innovative perspective vision. Moreover, an alchemic analysis will lead us to discover the secrets of bacchic symbolism in Donatello, together with the androgyny which is typical of Leonardo's portraits and Michelangelo's bodies. By investigating the writings of the most important exoteric masters of Italy, Germany and Switzerland — Peter de Abano, Heinrich Cornelius Agrippa and Paracelsus — these lectures also allow to identify the Renaissance magician as a wise man capable of commanding at his will evil and positive spirits of nature, for the benefit of his society. From a literary point of view, the personality of wizards and alchemists is studied through a comparison between English and Italian masterpieces by Shakespeare, John Donne, Ben Johnson, Dante, Lorenzo il Magnifico, Pulci, Ariosto, Tasso. 

[Estetycznym marzeniem renesansu był nie tylko powrót do pogańskiego przedstawienia natury w jej całym obiektywnym i zmysłowym pięknie, ale magiczna rekonstrukcja świata. Artyści tej epoki  uważali siebie za „czarodziejów" o szczególnej umiejętności dokonywania transformacji konkretnej rzeczywistości polegającej na muzycznym uchwyceniu harmonijnych związków. Uznają siebie już nie za średniowieczne sługi boże, ale za nowożytnych współpracowników Najwyższego, za pośredników pomiędzy wiecznym wymiarem i sferą historyczną. Ich celem była możliwość poddania ludzi efektom sztuki: tajemnej siły, umiejętnie ukrytej (choć niezmiennie aktywnej) w arcydziełach, która przenosi na każdego człowieka funkcjonującego w danym społeczeństwie swoje pozytywne, nieodgadnione działanie. Filozoficzny związek między magią i miłością we wszelkich seksualnych, intelektualnych i metafizycznych formach zostanie poddany analizie w czasie uważnej lektury klasycznych dzieł greckich autorstwa Platona, Plotyna, Hermesa Trismegistosa, których nauka zostanie zestawiona z dorobkiem włoskich myślicieli renesansu, takich jak: Marsilio Ficino, Pico della Mirandola, Giordano Bruno itd. Związki pomiędzy sztuką i alchemią będą omawiane poprzez porównanie wzorów gotyckich katedr francuskich oraz proporcjonalnych klasycznych kościołów Brunelleschiego, z uwzględnieniem jego innowacyjnego spojrzenia perspektywicznego. Ponadto analiza zagadnień związanych z alchemią ułatwi odkrycie sekretów bachicznego symbolizmu Donatella, jak również androgeniczności typowej dla portretów Leonarda oraz ciał uwiecznionych przez Michała Anioła. Badania pism najważniejszych włoskich, niemieckich i szwajcarskich mistrzów ezoteryki – Petera de Abana, Heinricha Corneliusa Agrippa oraz Paracelsusa – umożliwią stworzenie obrazu czarodzieja renesansu rozumianego jako mędrca, który dzięki własnej woli dla dobra społeczeństwa jest zdolny do panowania nad złymi i pozytywnymi siłami natury. Z literackiego punktu widzenia osobowość magów i alchemików zostanie przedstawiona w porównawczej analizie angielskich i włoskich  arcydzieł Szekspira, Johna Donne'a, Bena Johnsona, Wawrzyńca Wspaniałego, Luigiego Pulciego, Ludovica Ariosta oraz Torquata Tassa]. 

Data opublikowania: 11.09.2013
Osoba publikująca: Łukasz Bieńkowski