Seminaria badawcze w roku akademickim 2020/21 - termin rejstracji w USOSweb 21.09.2020., godz. 8.00
Przedmiot |
Prowadzący |
Jednostka |
Godziny |
Kod USOS |
|
Zajęcia doskonalące umiejętności badawcze w zakresie literaturoznawstwa (w tym kursy metodologiczne) -seminarium doktoranckie językoznawcze |
hab. dr hab. Elżbieta Chrzanowska-Kluczewska |
IFA |
30 |
WF-SD.1.2021 |
Semantyka i semiotyka tekstów artystycznych Seminarium obejmować będzie wybrane tematy odnoszące się do mechanizmów tekstotwórczych dla tekstów artystycznych: werbalnych i niewerbalnych, stąd konieczność poszerzenia ujęcia semantycznego i tekstologicznego do szerszego, semiotycznego paradygmatu:
Jest to seminarium prowadzone jako wykład interaktywny/konwersatorium. Udział w zajęciach wymagany – bez niego trudno zapoznać się z treścią zajęć. Zaliczenie na ocenę na podstawie eseju końcowego na temat dowolnie wybrany przez Doktorantów lecz wiążący się z tematyką zajęć. Mile widziane krótkie prezentacje Doktorantów w ramach zajęć, po zapoznaniu się z tematyką seminarium i literaturą (wg sylabusa). |
Zajęcia doskonalące umiejętności badawcze w zakresie literaturoznawstwa (w tym kursy metodologiczne) -seminarium doktoranckie językoznawcze |
dr hab. Norbert Ostrowski, prof. UJ |
IJiP |
30 |
WF-SD.2.2021 |
Teoria gramatykalizacji Kurs stanowi wprowadzenie w intensywnie rozwijającą się dziedziną językoznawstwa, która wykorzystuje składnię historyczną, pragmatykę językoznawczą, typologię i kontakty językowe (W 1, W 2). Podczas zajęć jako egzemplifikację użyte będą dane różnojęzykowe, choć głównie z zakresu języków ide. Podstawą teoretyczną są prace Bernda Heinego, Christiana Lehmanna i Elizabeth C. Traugott. Zajęcia przeznaczone dla osób piszących prace z zakresu językoznawstwa diachronicznego i kontaktów językowych.
|
Zajęcia doskonalące umiejętności badawcze w zakresie literaturoznawstwa (w tym kursy metodologiczne) -seminarium doktoranckie literaturoznawcze |
prof. dr hab. Wasilij Szczukin |
IFW |
30 |
WF-SD.3.2021 |
Tematyka zajęć obejmuje problemy związane z metodologią i metodyką badań literackich, a także sposobów opracowania tekstu literaturoznawczych prac doktorskich. Zajęcia przewidują zapoznanie się doktorantów ze współczesnymi koncepcjami teoretycznymi oraz z kierunkami badań literackich w ścisłym odniesieniu do tematyki poszczególnych rozpraw doktorskich, będących przedmiotem pracy badawczej uczestników seminarium. W dyskusjach dotyczących rozwiązań stosowanych w pracy doktorskiej przez każdego doktoranta będą uczestniczyć wszyscy obecni na zajęciach. Seminarium przewiduje także wymianę doświadczeń w opracowaniu bibliografii, przypisów, kompozycji rozprawy, tytułów rozdziałów i podrozdziałów, streszczeń oraz hermeneutyki i egzegezy tekstów literackich i naukowych. Zaliczenie seminarium na podstawie oceny wystąpienia ustnego w semestrze zimowym i pracy pisemnej w semestrze letnim. |
Zajęcia doskonalące umiejętności badawcze w zakresie literaturoznawstwa (w tym kursy metodologiczne) -seminarium doktoranckie literaturoznawcze |
dr Jakub Kornhauser |
IFR |
30 |
WF-SD.4.2021 |
Seminarium poświęcone będzie dwudziestopierwszowiecznym teoriom literaturoznawczym (i szerzej – kulturowym) oraz możliwościom ich zastosowania w praktyce interpretacyjnej i analitycznej. Przybierze ono formę konwersatoriów i spotkań warsztatowych, podczas których omawiane będą: geopoetyka (i inne teorie powstałe w wyniku tzw. zwrotu przestrzennego w badaniach kulturowych), ekokrytyka (wraz z Animal Studies itd.), nowy materializm (zwrot ku rzeczom, object-oriented onthology oraz inne elementy antropologii kulturowej), nowy formalizm (i inne możliwości rozszerzania współczesnych badań nad poetyką), ewentualnie inne teorie kulturowe leżące w zakresie zainteresowań doktorantów (np. Memory Studies, teorie afektów). Prowadzone podczas zajęć dyskusje będą poprzedzone samodzielną lekturą wskazanych przez prowadzącego tekstów, które zostaną zaproponowane w odniesieniu do tematów badawczych zgłoszonych przez doktorantów. Ostatnie zajęcia będą próbą wspólnego seminarium naukowego, podczas którego każdy z doktorantów zaprezentuje wystąpienie oparte na zastosowaniu poznanych teorii do tematyki własnych badań, a następnie – po dyskusjach w szerszym gronie, wskazaniu możliwych uzupełnień i kontynuacji – samodzielnie przedstawi artykuł naukowy. Podstawą do ewaluacji będzie łączna ocena z aktywności na zajęciach poprzedzonej lekturą zadanych tekstów, udziału w mini-seminarium naukowym oraz przedstawienia artykułu naukowego.
|
Osoba publikująca: Magdalena Rogóż-Kotowska