Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

News

Web Content Display Web Content Display

Christopher T. Gullen z wizytą na Wydziale Filologicznym UJ

Christopher T. Gullen z wizytą na Wydziale Filologicznym UJ

Jednym z profesorów wizytujących na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego jest prof. Christopher T. Gullen z Westfield State Univeristy. Profesor specjalizuje się w nowych mediach oraz w kulturze cyfrowej.

Czynnie bierze udział w wielu międzynarodowych konferencjach związanych z tematyką nowych mediów, a wyniki swoich badań publikuje w czasopismach naukowych i książkach na całym świecie.  

Prof. Gullen tego lata wygłosił również na naszej uczelni wykład na temat fenomenu masowych strzelanin transmitowanych przez Internet i porównał je z historycznymi fotografiami pogromu Afroamerykanów w Stanach Zjednoczonych w erze Jima Crow’a.

Profesor wizytujący wyjaśniając czym są nowe media podkreśla, że jest to pojęcie bardzo szerokie i należy w nim uwzględnić wiele elementów. Kiedy mówimy o nowych mediach, mówimy przede wszystkim o mediach w erze cyfrowej. „Stare” lub starsze media odnoszą się do druku, kina, telewizji, radia, natomiast nowe media odnoszą się do mediów związanych z Internetem – media społecznościowe, nauki internetowe, kultura cyfrowa, badania mediów mobilnych (telefony/tablety). Stare i nowe media mogą się nakładać, np. sposób w jaki sposób ludzie korzystają z filmów, muzyki i gazet na urządzeniach mobilnych. Nowe media obejmują również aplikacje na telefon i komputer oraz rozszerzoną/wirtualną rzeczywistość, które stały się istotną częścią naszej współczesnej kultury. Chociaż media społecznościowe są prawdopodobnie najbardziej znanym obszarem w tej dziedzinie.

Wspomniane już media społecznościowe wpisują się w obszar badań prof. Gullen’a. Zauważa on, że jest to bardzo szybko rozwijający się dział mediów i niesie za sobą wiele zagrożeń. Zdaniem profesora istnieją dwa ogromne minusy związane z mediami społecznościowymi, które są równoważne – pierwszy to fałszywe informacje: dezinformacja (fałszywa informacja przekazana celowo) i omyłkowa informacja (fałszywa informacja przekazana przypadkowo). Biorąc pod uwagę, że dużo ludzi czerpie wiedzę z mediów społecznościowych, fałszywe informacje są poważnym zagrożeniem, biorąc pod uwagę brak umiejętności weryfikacji informacji pochodzących z mediów społecznościowych. Miało to bardzo poważne konsekwencje, na przykład podczas pandemii COVID-19, w której ludzie dzielili się fałszywymi informacjami na temat szczepień lub różnych metod leczenia/zapobiegania COVID-19. Drugim minusem jest zdrowie psychiczne i wpływ, jaki media społecznościowe wywierają na użytkowników, w szczególności młodych ludzi. Niezależnie od tego, czy chodzi o zjawisko „Doomscrolling” (spędzania nadmiernej ilości czasu na pochłanianiu negatywnych wiadomości), czy też o sposób, w jaki aplikacje takie jak Instagram, wywierają negatywny wpływ na postrzeganie własnego ciała przez młode dziewczęta.

Dla równowagi prof. Christopher T. Gullen zaznaczył, że media społecznościowe mają też plusy. Specjalista jako jedną z największych zalet mediów społecznościowych wymienia możliwość nawiązywania nowych znajomości i utrzymywania kontaktu. Sam, jak wielu z nas, używa komunikatorów do utrzymywania kontaktu z przyjaciółmi i rodziną na całym świecie, szczególnie teraz, gdy przy okazji wizyty na Uniwersytecie Jagiellońskim mieszka w Polsce. Profesor podkreśla, że umiejętność nawiązywania kontaktów, zwłaszcza w dziedzinie mediów, jest absolutnie kluczowa, a korzystanie ze stron internetowych, takich jak aplikacja LinkedIn, umożliwia wielu jego studentom nawiązywanie kontaktów z przyszłymi pracodawcami na podstawie sieci znajomości. Profesor Gullen dodaje, że teoretyk mediów Marshall McLuhan niesamowicie trafnie opisał w 1962 roku koncepcję „Globalnej Wioski”, według której cała planeta niejako zmniejsza się do rozmiarów wioski ze względu na media elektroniczne, które ułatwiają komunikację na masową skalę i obalają bariery przestrzenne. Profesor Gullen wierzy, że media społecznościowe pomogły szybko urzeczywistnić te przewidywania.

Zapytany o przyszłość mediów, profesor odpowiedział: „Mam takie przemyślenia na temat przyszłości mediów w ciągu najbliższej dekady. Media stają się coraz bardziej skonsolidowane z coraz mniejszą liczbą „graczy” na tym polu, ponieważ duże firmy, takie jak Facebook, Apple i Google, kupują mniejsze firmy. Nośniki również stają się mniejsze pod względem fizycznym. Nie zdziwiłbym się, gdyby za mojego życia komputery stacjonarne odeszły do lamusa, ponieważ coraz więcej ludzi na świecie korzysta z Internetu za pomocą telefonów, tabletów, a mniej osób używa do tego komputerów, co również prowadzi do konkluzji, że media stają się bardziej przystępne dla odbiorców.  Na dodatek stają się coraz bardziej zintegrowane z naszym codziennym życiem dzięki takim rozwiązaniom jak Apple Pay i Uber, które stanowią nasze codzienne udogodnienia. Wszystko to sprowadza się do tego, że media stają się koniecznością we współczesnym (i przyszłym) życiu i bardziej się rozpowszechniają.”

W najbliższym czasie prof. Christopher T. Gullen zamierza napisać monografię o szczegółach tego jak „dark web” wykorzystywany jest przez różnego rodzaju grupy wywrotowe do ich działalności.